onsdag 4 februari 2009

Kort bloggpaus pga. dubbel datadöd...

Hej. Det är helt otroligt... Vi pratade i veckan om att det VERKLIGEN var dags att säkerhetskopiera våra datorer. Sen tvärdog Eriks dator. Totalt hårddisks-haveri enl. akut verkstan, inget gick att rädda. Då fick vi ju panik. Så jag hämtade den i princip aldrig använda externa hårddisken för att på SEKUNDEN rädda innehållet i min dator... (Och vad har man i sin dator? HELA sitt liv.. Bilder på Olle-Bror som nyfödd, alla jobb (= massor av pengar) all musik)...

När jag satte i sladden hängde sig ALLT. Min dator la av. Samma sekund som jag skulle rädda allt innehåll så DÖR den! Utan att ha visat några som helst tendenser till att må dåligt tidigare... - Vad har vi gjort?!! undrar man ju då.. Vad har vi gjort för fel? Vad är det för straff vi får?

Nu ringde de iallafall från data-super-verkstan dit vi budat även min dator och sa att nattens återupplivningsförsök varit lyckade. De kunde rädda innehållet i hårddisken som för övrigt var helt paj.. TACK GUD!? Men det dröjer ett tag innan jag får tillbaka datorn och ominstallerat alla program, hittat alla filer osv.. Så, hejdå på nån vecka eller två.

OCH en litet tips till alla, (särskilt ni som liksom jag, använder macbook pro* som enl. kunniga haft mycket problem med hårddiskarna på de nya versionerna) gör en backup! NU! :-)

4 kommentarer:

Fine Little Day sa...

Nej vad tråkigt! Tur med räddningen iallafall. Jag ska definitiv lyda ditt råd! Hoppas du är tillbaka snart.

HELLO TIGER! sa...

FY FAN!

Anonym sa...

Åååå fy faraoooo!! Stackars er!!! Det är min stora ångest!! Man har verkligen HELA sitt liv (tragiskt) i datorn.... ALLA foton vilket jag börjar tröttna på. Ska nog börja använda den "riktiga" kameran och framkalla som vanligt...
Vi har 2 externa hårddiskar... men har liksom ingen rutin att lägga in allt där kontinuerligt...

Ia sa...

Stackars er! Och du är inte ensam, det var superlänge sedan jag backupade. När du nämner det så tror jag att huvudanledningen till att vi installerade OS X var att vi skulle kunna automatbackup:a med Timemachine eller något. Men det har vi ju inte gjort i alla fall. Skönt att det gick att rädda.