måndag 13 maj 2013

Fri 30 Nov - Viktigt innehåll!


Det har skrivits två bra och viktiga inlägg här på Lovely Life nyligen, läs dem gärna! Johannas om likformighet bland bloggare och Kristins starka persoliga inlägg om våld mot kvinnor. En annan bra och viktig sak är arbetet som SOS Barnbyar gör för att fler barn får växa upp i en trygg och kärleksfull familj. För att hjälpa dem i sitt arbete kan man köpa paketet på bilden här ovanför. Så här skriver de i sitt pressmeddelande.

Ett tomt paket fullt av mening

Idag finns det uppskattningsvis 153 miljoner föräldralösa barn i världen. Barn som är fattiga, ensamma, och bortglömda. Barn som inte har någonting. SOS Barnbyars Familjepaket gör att fler av dessa barn får växa upp i en trygg och kärleksfull familj, i någon av våra barnbyar. Familjepaket ser nästan ut som en vanlig julklapp. Det är det inte. Paketet är nämligen tomt, sånär som en flickas gripande historia. Paketet innehåller en ljudfil, så när mottagaren öppnar locket hörs Izabel, 6 år, från Moçambique berätta om hur hon som föräldralös hamnade hos sin farbror som inte tog väl hand om henne, hur hon blev sjuk och hur hon till slut fick en ny familj i en SOS Barnby. Hon berättar på sitt språk portugisiska, men i botten av asken finns en svensk översättning:
 
”Jag föddes i Moçambique. Min mamma dog och pappa försvann. Jag hamnade hos min farbror i en kolsvart skrubb, där jag nästan aldrig fick någon mat. När SOS Barnbyar hittade mig kunde jag knappt gå. Jag hade fått en parasit i mina fötter som gjorde att de ruttnade. Jag kände att jag skulle dö. Nu har jag fått en ny familj och jag har blivit frisk. Jag har fått ett nytt liv.”

Familjepaketet för 600 kronor är en av tio livsviktiga julklappar som hjälper de allra mest utsatta barnen.
Samtliga säljs här på SOS Barnbyars hemsida.

--
(Och så tänker man på sina egna barn som sover tryggt i varma sängar... om det vore dem som låg svältande i en mörk skrubb... Och kanske gråter man en stund för att livet är så himla orättvist! Köp asken alla som har råd! Eller något annat paket, det finns billigare alternativ också, de här till exempel: Lek- och fritidspaketet, 56 kr / Skolpaket, 275 kr / Matpaketet, 103 kr.

Inga kommentarer: