måndag 13 maj 2013

Thu 14 Feb - Pretty please with sugar on top - SKÄRPNING VÄRLDEN!



Alla Hjärtans Dag... Har gått runt ett tag och funderat på hur man ska formulera sig. För det här med kärlek - och då menar jag inte den "romantiska"  mellan par och familj, utan mellan människor i allra största allmänhet - det är ju det viktigaste som finns... Kärlek och respekt! Och just precis nu, de senaste månaderna och veckorna känner jag att det börjar bli en bristvara i världen. Man läser, hör och ser de mest fruktansvärda grejer på nyheterna! - Vad är det som händer?!?! Näthat, gängvåldtäkter, religösa krig, mobbande personal på dagis och kärnvapentester...

 Och eftersom jag tillhör det kvinnliga könet känner jag mig extra utsatt. Jag vet inte vad det är, men något är på gång, något obehagligt! En smygande känsla av en attitydförändring därute, till det sämre! Och jag är kanske av den känsligare sorten, visst, men som ett litet exempel ur vardagen, tv-programmet Game of Thrones?! Va fan!? Sexuellt våld och sadism mot vuxna och barn och så lite drakar, blod, svärd och häftiga kostymer till... Det känns helt sjukt att där hemma sitter folk med chips och tycker att det är ju ändå en himla bra serie...

Hur tänkte SVT? För jag tänker så här: Ju mer av sånt här skit man blir serverad till vardags, destor mer avtrubbad blir man. Och i förlängningen? Bara liiite mer accepterat att på riktigt tycka att det är ok att tjejer, kvinnor är lite mindre värda än resten. Att det är okej att trampa på, ge mindre i lön och snacka skit om bakom ryggen... Om parallellen till fantasy är så genomtänkt vet jag inte, ibland känns verkligheten inte långt därifrån. Med det här vill jag bara säga att vi måste ta hand om varandra, alla vi känner och inte känner! För allt det sjuka, svåra och svarta därute kan väl ändå bara bli besegrat av en sak...


ÄNNU MER KÄRLEK & RESPEKT!
Peace!

Inga kommentarer: